Tvangsbloggingen fortsetter

Ny runde med tvangsblogging; denne uken er oppgaven å kommentere Arne Krokans artikkel” Den nye forfatterøkonomien” http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/
i siste nummer av Prosa med linker til ulike interessante artikler.
For meg som jo er relativt ny i det digitale samfunn viste det seg at det å sette inn linker i min blogg skulle bli det vanskeligste med denne ukens oppgave. Ikke lett å være ny i denne verden!

.Nok om det, til bokindustrien og de mye omtalte e-bøkene. Jeg, av alle må jo si meg enig i at beslutningen om moms på e-bøker og ikke på papirbøker er merkelig. Ser man på argumentasjonen som ligger bak blir det enda merkligere. E-bøker er vist nok en digital tjeneste man kjøper, og på tjenester er det moms. Papirbøkene derimot er på grunn av dets antatte positive effekt på menneskers kunnskapsutvikling fritatt fra momskravet. Dette kan gjøre at e- bøkene får en litt urettferdig start, samtidig som vi ser at bokbransjen ikke er spesielt interessert i å fronte e-bokhandelen.
Kanskje er det slik Herodes Falsk skriver i sin kronikk i aftenposten 5. januar 2012 ”Forlag i Fosterstilling” at dette er en konspirasjonsteori fra forlagsbransjen for å unngå konkurranse. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Forlag-i-fosterstilling-6734496.html

Selv kan jeg ikke tenke meg noe bedre enn å gå en lørdag formiddag i gode tradisjonelle bokhandlere, se på bøker, kjenne på bøker med stive permer fantastisk innbundet og pent oppstilt. Noen av oss mennesker er nemlig kinestetisk anlagt, det vil si at man må kjenne på, ta på og føle på for å kunne vurdere om noe er av god kvalitet eller ikke, ett lesebrett blir derfor ikke helt det samme. Nå får man jo i tillegg kjøpt god kaffe i de fleste store bokhandlere også! Flere er nok som meg og jeg tror derfor det er lenge før bokhandlere blir borte for godt.

Når det gjelder forfatternes inntektsgrunnlag må man vel bare innse at de må endres, i takt med det digitale nettverkssamfunnet må denne yrkesgruppen tilpasse seg markedet. De fleste som skriver om e-bøkenes inntog i bokindustrien sammenlikner bokbransjen med musikkbransjen. Her synes jeg Jan Fredrik Karlsens innlegg i Dagbladet 13. januar 2012   ” Kan jeg få en friskmelding” http://www.dagbladet.no/2012/01/13/kultur/debatt/musikk/spellemann/jan_fredrik_karlsen/19782921/ sier noe om viktigheten av å være tilpasningsdyktig.
Artistene eller i denne sammenhengen forfatterne må finne andre måter tjene penger på. Her gjelder det å være kreativ og nyskapende om man vil lykkes. Og tenk på de delingsmulighetene som ligger i det digitale! Forfatterne trenger ikke vente en uke på avisenes bokomtale, de kan anbefales fra dag en gjennom Twitter, Facebook osv.

Jeg har enda ikke lest en e- bok, men det står høyt på min liste over ting å gjøre i det digitale nettsamfunn. Her tenker jeg at det må være lov å si ja takk begge deler!

/Ingvild

3 tanker på “Tvangsbloggingen fortsetter

  1. Dette er jo morsomt å lese! Men synes du selv det er gøy å skrive? For jeg lov å poste på Facebook? Du ser det ligger en knapp her…
    Helene

  2. Interessant og poengert innlegg. Jeg legger merke til dette med ta og føle på et produkt som avgjørende for å kjøpe et produkt. Dette med å ta på og føle på noe er egentlig ganske avgjørende, synes jeg. Dette med å ta og føle på papir og lesebrett, er ikke helt det samme. Dette minner meg om en kollega som sa det at en eller annen bilprodusent brukte mye ressurser på utvikle gode styringshjul. Når man satt seg inn i bilen og tok hendene på rattet, var det følelsen man fikk fra det, som avgjorde om folk kjøpte bilen eller ikke!

  3. Må jo bare spørre deg som Helene gjør Ingvild, synes du det er gøy å skrive? Du er uansett utrolig flink til dette og formulerer deg på en meget velartikulert måte! Det er jo nesten slik at jeg kommer til å be deg om hjelp neste gang jeg skal sende ut kjefte mail! Ellers så har jeg personlig ikke noe forhold til disse elektroniske bøkene som gjør sitt inntog etterhvert (håper også at jeg har blitt så gammel etterhvert at jeg slipper å få det også), jeg elsker å gå i bokhandelen, ta på, løfte opp, vende på, fargerike omslag, jo flere sider jo bedre! Niks……her kommer jeg neppe til å «bli friskmeldt», men man skal selvfølgelig aldri si aldri!

Legg igjen en kommentar